Fiskalizacija 2.0 – promjene poslovnih procesa u našim aplikacijama od 01.01.2026. i preporučena priprema
Preporučene radnje za pripremu izdavanja eRačuna od nove godine:
- Za korisnike koji do sada nisu izdavali fiskalne račune (oni koji su naplaćivali samo virmanski): kako se od nove godine svi računi fiskaliziraju, ako radite s fizičkim kupcima i/ili inozemnim firmama, morate prijaviti poslovni prostor kroz ePoreznu sa fiskalnom oznakom istom kao šifra skladišta i morate nabaviti fiskalni certifikat od FINA-e te poslati nam ga da omogućimo fiskalizaciju u našoj aplikaciji koju koristite za izdavanje računa
- Za korisnike koji imaju račune s brojačem koji nije prijavljen na ePoreznoj kao poslovni prostor (ako ste u nekim poslovnim jedinicama/skladištima izdavali samo virmanske račune do sada): kako se od nove godine svi računi fiskaliziraju, ako radite s fizičkim kupcima i/ili inozemnim firmama, morate prijaviti poslovni prostor kroz ePoreznu sa fiskalnom oznakom istom kao šifra skladišta
- Za sve korisnike: Unijeti OIB za sve djelatnike koji izdaju račune – do sada su samo djelatnici na blagajnama na kojima se prima gotovina i kartice fiskalizirali račune, po novom to su svi djelatnici koji izdaju račune
- Za korisnike koji izdaju eRačune (ili će ih krenuti izdavati):
- Ukoliko do sada već niste, potrebno je kroz ePoreznu ući u FiskAplikaciju i prihvatiti „pristupnu točku“ Vašeg odabranog eračun posrednika radi zaprimanja ulaznih eračuna te isto tako unijeti tog posrednika kao ovlaštenog za fiskalizaciju eračuna i eIzvještavanje
- Vrsta partnera (kupca) u našim sustavima postaje ključ po kojem sustav odlučuje jel se nekom kupcu mora izdati eRačun ili klasičan papirnati račun. Npr. ako je kupac fizička osoba, uvijek dobiva papirnati račun, no ako je kupac domaća/tuzemna firma ili obrt i plaća virmanski, mora joj se izdati eRačun. S naše strane ćemo pokušati označiti sve standardne vrste partnera automatikom sa oznakom jesu li to domaće firme ili obrti (koji su obvezni primati eRačune) ili su fizičke osobe/inozemne firme (koje nisu obvezne primati eRačune) – no dužnost je svakog korisnika prekontrolirati te oznake
Procesne izmjene od nove godine:
- Računi izdani prema fizičkim osobama i inozemnim firmama ako kupac plaća virmanski – fiskalizirat će se
- Ako je kupac pravni subjekt, morat će imati OIB unesen jer to postaje obvezni podatak za fiskalizaciju (računa i eRačuna)
- Limit za plaćanje gotovinom (novčanice/kovanice) između pravnih subjekata podignut je na 700€
- Ako je kupac tuzemna firma ili obrti te ako plaća virmanski mora se izdati eRačun. eRačun nije PDF poslan emailom već posebno strukturirani podaci u XML formatu – mora se izraditi i poslati kroz našu eračun aplikaciju (ili aplikaciju treće strane).
- Račun koji je pripremljen i poslan u obliku eRačuna, moći će se ispisati papirnato zbog operativnih potreba (npr. kako bi kupac imao potvrdu preuzimanja robe iz trgovine) – u tom slučaju eRačun se fiskalizira, a papirnati račun se ne fiskalizira
- Naše aplikacije su prilagođene da od nove godine blokiraju nedopuštene radnje poput:
- Fiskalizirani račun (kroz staru fiskalizaciju) neće se moći poslati kao eRačun da se spriječi dupla fiskalizacija
- Ako je račun pripremljen i/ili poslan u obliku eRačuna, nećete moći promijeniti zaglavlje ili stavke tog računa (u slučaju da je eRačun pripremljen, moći ćete obrisati eRačun da ga „otključate“ za daljnje izmjene)
- Ako partner (tuzemni pravni subjekt) nema oib, javljati će se blokada kod pripreme eRačuna
- Više neće biti obvezan unos ovlaštene osobe i email adrese za slanje eRačuna (iako možete i dalje unijeti te će sustav to slati u sklopu eRačuna, npr. ako vas kupac traži to) niti će biti potrebno označavati partnere (kupce) da primaju eRačune
- Prilikom izdavanja eRačuna, obvezan podatak postaje „Poslovni proces“ – sustavi će nuditi default vrijednost prema pravilima koja smo postavili, no možete to promijeniti po potrebi
- Ukoliko Vam kupac odbije eRačun zbog nedostatka neke napomene ili reference, moći ćete napraviti izmjenu ne-financijskih podataka eRačuna i ponovno izdati isti eRačun kao „verziju 2“ bez potrebe storniranja
- U slučaju da artikl nema definiranu KPD šifru (prema KPD klasifikaciji), sustav će blokirati izdavanje eRačuna
- Ako u praksi možete prodati robu ili usluge koji su oslobođeni PDV-a ili ako možete izdati račun koji je u cijelosti oslobođen PDV-a (npr. zato što je kupac oslobođen PDV-a), razlog oslobođenja se mora poslati u sklopu eRačuna na poseban način, mimo „klauzula“ koje inače koristite kod pismenih računa. Stoga, razloge oslobođenja ćete moći unaprijed definirati na sljedeći način:
- Ako je cijeli račun oslobođen PDV-a, razlog oslobođenja možete dodijeliti računu odabirom „klase neoporezivih dobara/usluga“ na zaglavlju računa – bitno je unijeti razlog na tu klasu
- Ako je artikl oslobođen PDV-a, razlog možete unijeti na poreznoj stopi (omogućili smo unos više stopa od 0% sa različitim razlozima oslobođenja)
- Ako zaprimite ulazni eRačun koji nije valjan (iz bilo kojeg razloga), moći ćete ga odbiti kroz našu eRačun aplikaciju – bitno je da pokrenete tu akciju ako je doista račun nevaljan jer time zadovoljavate jedan dio obveze eIzvještavanja prema Poreznoj
- Ako pokušate poslati eRačun, ali kupac nema ugovorenog eRačun posrednika ili nije riješio sve preduvjete za zaprimanje ulaznih eRačuna, obvezni ste prijaviti takve slučajeve Poreznoj u sklopu eIzvještavanja – naša eRačun aplikacija će javiti prikladnu poruku u takvim situacijama kako biste znali da morate pokrenuti akciju prijave (u ovom trenutku prijava neće biti automatizirana jer ne može predvidjeti sve potencijalne problematične situacije)
- Prijava naplate izdanih eRačuna – dio obveze eIzvještavanja:
- Za korisnike koji imaju naš IKS knjigovodstveni sustav: prijavu naplate izlaznih eRačuna radit ćete kroz IKS – moći ćete prijaviti djelomična i cjelovita plaćanja
- Za korisnike koji nemaju naš IKS knjigovodstveni sustav: prijavu naplate moći ćete raditi kroz našu eRačun aplikaciju na pojednostavljen način (1 po 1 eRačun) uz mogućnost prijave samo cjelokupnog plaćanja (djelomično plaćanje neće biti podržano). Alternativno ćete prijavu moći raditi direktno kroz FiskAplikaciju.
- Preporučamo da ne čekate s prijavom svih uplata do zadnjeg dana obveznog roka (20. u mjesecu za sve uplate zaprimljene prethodni mjesec) jer je za očekivati razne problematične situacije poput sustavnih preopterećenja eRačun posrednika i/ili sustava Porezne uprave barem za vrijeme uhodavanja svih sustava
- U praksi, prvu prijavu ćete raditi tek u veljači 2026. jer eRačuni iz prosinca 2025. nisu vidljivi Poreznoj
- Prema zadnjim informacijama iz Porezne, potrebno je prijaviti naplatu samo za eRačune koji nisu plaćeni u trenutku izdavanja. To u biti znači sljedeće:
- ako set izdali predujam u obliku eRačuna – nije potrebna prijava naplate za predujam (iako nije problem da se prijavi naplata sa iznosom 0)
- ako je kupac platio eRačun u cijelosti predujmom, nema potrebe za prijavom naplate tog eRačuna jer je on već u cijelosti plaćen prije izdavanja eRačuna (iako nije problem da se prijavi naplata sa iznosom 0)
- ako je kupac platio eRačun djelomično predujmom, potrebno je prijaviti naplatu preostalog dijela eRačuna (razlike ukupnog iznosa i plaćenog po predujmu)
- Prema zadnjim informacijama iz Porezne, potrebno je stornirati sve predujmove vezane uz posao koji se plaća istim konačnim eRačunom prije njegovog izdavanja uz navođenje reference prema stornu te iskazati „preostalo za platiti = 0“ na konačnom eRačunu – smatramo da je to dosta nelogično jer se kosi sa logikom storniranja klasičnim papirnatih predujmova. Logično bi bilo:
- ne stornirati predujam, iskazati referencu na konačnom računu prema predujmu i navesti „preostalo za platiti = 0“
- ili stornirati predujam i iskazati „preostalo za plaćanje = uk. iznos računa“
- za sada savjetujemo ne stornirati predujmove dok se ne potvrde/razjasne informacije iz Porezne.
- Općenito savjetujemo pregled i kontrolu situacije sa svim eRačunima kroz FiskAplikaciju jer to je centralno mjesto Porezne uprave u koje odsjedaju svi Vaši ulazni i izlazni eRačuni te možete vidjeti status naplate svih izdanih eRačuna